Doris Vukšić: Kako komunikacijski narativ pričanja priča pretvoriti u uspješan posao?

Doktorica komunikacijskih znanosti, uspješna žena i poduzetnica, Doris Vukšić iza sebe ima zavidna postignuća. Preko deset godina upravljala je komunikacijskim timom Vladine agencije za poticanje poduzetništva, vodila strateške komunikacije u IT agenciji, napisala knjigu o brendiranju inovativnosti, predaje na studiju Odnosa s javnošću, a pokrenula je i vlastitu agenciju Going Public. Imali smo priliku razgovarati s Doris o njezinom poslovnom putu i karijeri u poduzetništvu, ali i o savjetima koje bi dala svima koji pokreću svoj biznis.

Uspješna ste poslovna žena, doktorica komunikacijskih znanosti s puno iskustva u raznim područjima. Kako izgleda jedan dan u životu doktorice znanosti u poduzetničkim vodama?

Lijepo je to čuti :). Prvi mjeseci bili su najizazovniji. U isto vrijeme bavila sam se pokretanjem agencije, predavala studentima, pisala znanstvene radove i kolumne i pokušavala biti najbolja mama na svijetu. Trebalo je upogoniti poslovni koncept agencije, razraditi strategiju, planove, budžete, dogovarati suradnje, pregovarati s medijima, organizirati evente. Meni najdraži kreativni dio, pisanje priča, morala sam ostavljati za kasne noćne sate. Jedino tada sam uspijevala ući u neki svoj svijet, naći svoj mir i početi stvarati. Jedino što sam htjela je opravdati ukazano povjerenje. I vrijedilo je! Danas posebno uživam plodove svake te neprospavane noći.

Kako je vaše akademsko znanje iz komunikacijskih znanosti utjecalo na vašu karijeru u poduzetništvu?

Zapravo ideja mog znanstvenog istraživanja i doprinosa komunikacijskim znanostima započela je s poduzetništvom. Radeći s mladim, inovativnim poduzetnicima i startupovima koji svoje ideje uspješno razvijaju u inovativne proizvode i osvajaju globalno tržište, postala sam svjesna potencijala koji Hrvatska ima, a nedovoljno ga komunicira svijetu. Upravo oni su razlog zbog kojeg sam doktorirala na području brendiranja inovativnosti i zašto se i danas ustrajno zalažem za snažniju promociju hrvatske inovativnosti u svijetu.

Hrvatska meka moć leži upravo u glasnijem pričanju priča o brojnim hrvatskim velikanima, genijalcima i izumiteljima koji su zadužili čovječanstvo. Upravo zbog njih danas Hrvatsku možemo brendirati kao zemlju bogate izumiteljske tradicije. Vjerujem kako upravo konceptom pričanja priča Hrvatska može iskoristiti svoju meku moć i parirati velikim zemljama. Upravo taj koncept primjenjujem danas u agenciji i s ponosno pronosim svijetom priče novih generacija hrvatskih vizionara.

Pokrenuli ste agenciju Going Public. Kako ste se odlučili za taj korak i kako se on nastavio na vaše prethodno poslovno iskustvo?

Imam osjećaj da ja zapravo i nisam sama izabrala biti poduzetnica. Jednostavno me prilika pronašla i odlučila sam joj odgovoriti. Nije me nikad imponiralo biti na čelu neke tvrtke, biti sam svoj šef, imati svoj biznis… Nažalost, nagledala sam se dosta manje lijepih strana poduzetništva kroz 30 godina kako se moja obitelj bavi ugostiteljstvom. Termini kredita, računa, inspekcija bili su nam svakodnevica. Da ne spominjem nepostojanje godišnjih odmora, zajedničkih ručkova ili osjećaja zadovoljstva kada posao privedeš kraju. Tu nema početka niti kraja, stvara se začarani krug kojim ti ne upravljaš i koji je kasnije teško prebaciti u neki novi kolosijek.

Vjerujem da mi je tada u genetski kod upisano kako je poslovna sreća biti dio većeg sustava, imati siguran posao, plaću svakog prvog u mjesecu. No, nakon 15 godina različitih sustava, stjecanja znanja i iskustva, shvatila sam da puno više mogu dati svijetu. Shvatila sam da poduzetništvo može imati i lijepe strane, stoga sam još prošle godine pokrenula svoju poslovnu priču i danas si svakodnevno potvrđujem kako je to apsolutno bila ispravna odluka. Već prvog mjeseca poslovanja dobila sam pet klijenata, bez da sam uopće obznanila svoj iskorak u poslovanju. Javili su mi se ljudi s kojima sam radila prije 10, 15 godina koji prate moj rad i koji su jedva dočekali da upravo ja svijetu ispričam njihovu priču. Upravo takav pristup mi je potvrdio da radim nešto dobro i dao vjetar u leđa za nove pobjede.

Koje su vrijednosti koje Going Public zastupa, a da ih smatrate ključnim u području komunikacija?

Iznimno mi je drago što sam svoje osobne vrijednosti koje svakodnevno živim uspjela prenijeti na posao, ljude i okruženje u kojem radim. Sve počinje i završava – čovjekom. Slavimo ono dobro u čovjeku, njegove temeljne ljudske vrijednosti, njegov talent, viziju i uspjeh koji živi. Vrednujemo autentičnost, potičemo inovativnost i ustrajemo ostaviti bolje društvo i zeleniji planet za generacije koje dolaze. Na sreću imam taj luksuz birati klijente s kojima ću raditi i biti okružena ljudima koji dijele tu viziju sa mnom. Stoga danas, kroz Going Public, želim svijetu ispričati još neispričane priče o stvarnim ljudima, vizionarima koji pomiču planine, ljudima koji žive svoje vrijednosti i inspiriraju druge da se usude sanjati velike snove.

Kako planirate integrirati svoje znanje iz komunikacijskih znanosti u strategije vaše agencije?

Strateški, sustavna i organizirana komunikacija ključna je za kreiranje identiteta, jačanje imidža i izgradnju reputacije – bilo da je riječ o čovjeku, organizaciji, proizvodu, usluzi, brendu, naciji ili državama svijeta. Budući da sam doktorirala na području strateškog komuniciranja i izgradnje imidža, ustrajno se zalažem osvijesti javnost o silnim benefitima koje strateški usmjerena komunikacija može donijeti za rast i razvoj njihovog poslovanja.

Naša strategija fokusirana je upravo na strateški pristup, gradnju dugoročnih odnosa, kvalitetan sadržaj i koncept stvaranja priča (brand storytelling). Naše priče temelje se na glavnim medijskim postulatima: informirati, educirati, zabaviti. Upravo autentične, inspirativne priče, one s kojima se ljudi mogu poistovjetiti, koje povezuju brend s publikom na emocionalnoj razini – osiguravaju dodanu vrijednost brenda, grade odnose i stvaraju iskustva koja se pamte.

Kako vidite ulogu odnosa s javnošću u današnjem dinamičnom svijetu?

Borba za pažnju postala je ključan imperativ u komunikacijama suvremenog društva. Obilje online sadržaja stvara distrakcije koje otežavaju zadržavanje pažnje. Javlja se informacijska prezasićenost, a natjecanje za pažnju potrošača postaje sve izazovnije. Ekrani su u potpunosti preuzeli primat svih sfera komunikacije. S porastom video sadržaja, streaminga i online platformi, borba za prostor na ekranu posebice je izražena. Kako bi odgovorili potrebama dinamičnog svijeta, osigurali pažnju i lojalnost korisnika, odnosi s javnošću trebaju se usmjeriti na personaliziranu komunikaciju, ciljano usmjerene, jasne i privlačne poruke, kvalitetan sadržaj, stvaranje odnosa i emocionalnih veza te inovacije u komunikaciji. Upravo kontinuiranim inoviranjem, brendovi i organizacije su primorane biti kreativne, prilagodljive i brze u prilagodbi svojih strategija kako bi se istaknule u masi informacija i zadržali pažnju svoje ciljane publike.

Što biste savjetovali nekome tko se tek bacio u poduzetničke vode i planira osnovati vlastiti biznis?

Vjerujem da su se već naslušali onih motivacijskih fraza – samo hrabro, kreni, prihvati izazov, riskiraj… Sve to stoji, no ja bih rekla da prije svega moraju osvijestiti što je to jedinstveno, autentično i samo njihovo – za ponuditi svijetu. U moru klonova koji samo verbalno zagovaraju različitosti, silnih stručnjaka bez pokrića i direktora svemira, bitno je nametnuti se svojim znanjem, iskustvom, kredibilitetom i vrijednostima koje zastupamo. To je nešto što se danas pogubilo u poretku vrijednosti. Osim toga, potrebno je okružiti se inspirativnim ljudima, prihvatiti svako novo znanje i bezuvjetno vjerovati u ono što radimo.

I za kraj, s obzirom na to da poduzetnički svijet može biti prilično težak, kako se opuštate na kraju napornog dana?

Koliko god dan bio izazovan, dva mala bića koja smo donijeli na ovu planetu, uspiju ga učiniti boljim. Ono što iznova svaki dan ispuni moje srce je vidjeti sreću na njihovom licu kada nas ugledaju kako im dolazimo ususret. Odraz čiste, izvorne, bezuvjetne dječje ljubavi. To je ono što me istinski ispunja i za što beskompromisno živim.

Izvor: journal.hr, siječanj 2024.

Foto: Sanja Jagatić

Let’s take you public.

Spremni ste svoju priču podijeliti sa svijetom?