Koja je boljka komunikacija u tehnološkom sektoru?

Strateška komunikacija ima ključnu ulogu u postizanju ciljeva, no mnogi i dalje ne prepoznaju njezinu moć.

Borba za pažnju postala je neizbježna tema u svijetu komunikacija. Tvrtke su suočene s izazovima razvoja inovativnih i kreativnih sadržaja, gradnje odnosa s korisnicima te privlačenja i zadržavanja talentiranih ljudi.

Strateška komunikacija ima ključnu ulogu u postizanju takvih ciljeva, no mnogi i dalje ne prepoznaju njezinu moć, posebice u IT sektoru.

Još prije godinu dana, kada sam iz javnog, agencijskog svijeta prelazila u realni sektor, ostala sam zatečena silnim novim zanimanjima i funkcijama koje su se pojavile u industriji komunikacija.

Šuma buzzworda

LinkedIn je bio pun ‘nabildanih’ profila koji su komunicirali neke nove direktore svemira poput – Head of People and Culture, Head of Growth Marketing, pa različiti direktori Contenta, Customer Journeya, Employer Brandinga ili Digital Performanca.

Svjesna sam trendova u tehnologiji koji su promijenili organizacijske strukture i kulture te uvjetovali dublje specijalizacije digitalnih poslova, no zar danas više nisi market fit ako svoju profesiju ne nazoveš nekim popularnim buzzwordom?

Budući da se i znanstveno bavim proučavanjem komunikacija tech sektora, zanimalo me – jesu li to potpuno nova zanimanja koja donosi generacija Z ili su stvari samo nazvane drugim imenom.

Dala sam se u analizu svih tih novih ‘fora‘ anglizama i ‘buzzword‘ riječi i zaključila – radi se o tradicionalnim marketinškim i komunikacijskim vještinama koje su se, uslijed tehnološkog razvoja, prilagodile potrebama tržišta. Naime, zajednički cilj svih navedenih termina u najvećoj mjeri obuhvaća jačanje brenda, imidža i reputacije same organizacije, poslodavca ili njegovog proizvoda/usluge. Njihov zajednički nazivnik svodi se na komunikacijsku poruku kojom tvrtka ili pojedinac žele informirati javnosti. Pa tako PR istu komunicira kroz medije, HR kroz employer branding kampanje ili ‘Sales‘ kroz business development aktivnosti.

Neispričana tech priča

No, novi termini komunikacijskih vještina nisu ključni problem. Glavno je pitanje što zapravo rade komunikacijski stručnjaci u IT industriji i koliko je njihova uloga prepoznata – je li dovoljno imati samo tehnološke stručnjake za postizanje uspjeha u tehnološkoj industriji!

Iako imaju inovativan pedigre i svjesni su važnosti tehnološkog razvoja, IT tvrtke često zanemaruju moć koju strateški vođena komunikacija ima u postizanju njihovih ciljeva. Jedan od razloga za slabu osviještenost je često nedostatak razumijevanja uloge komunikacijskih stručnjaka. Ono što često nedostaje jest strategija i planirana komunikacija koja će ta tehnološka dostignuća približiti korisnicima, investitorima i ostalim ključnim dionicima.

Zadržat ću se u području strateških komunikacija, PR-a i medija u tech sektoru. U hrvatskoj tehnološkoj industriji percepcija komunikacija i odnosa s javnošću veže se isključivo za medije, bez obzira na to što mediji predstavljaju tek jedan dio javnosti preko kojih tvrtka treba uspostaviti strateški usmjerenu komunikaciju s ciljnim javnostima.

Određene hrvatske tehnološke tvrtke smatraju kako im komunikacijski stručnjak nije potreban, oni posluju globalno i nemaju potrebu komunicirati preko lokalnih i regionalnih medija. Startupi najčešće nemaju ‘luksuz’ imati čovjeka za komunikacije unutar tima, budući da im je sav fokus poslovanja usmjeren na development, odnosno razvoj proizvoda ili usluge.

Nije rijetka pojava da komunikacijski stručnjak dođe u tehnološku firmu, doživi nerazumijevanje posla kojim se bavi i ne zadržava se dugo. Najčešći razlog odlaska je unaprijed izgubljena bitka s vjetrenjačama budući da tvrtka još uvijek nije osvijestila prilike i mogućnosti učinkovitosti komunikacija.

Growth Marketing i Employer branding

Tehnološke tvrtke koje su svjesne važnosti strateške komunikacije već su korak ispred konkurencije. Integriraju komunikacijske stručnjake u svoje timove kako bi razvili cjelovite strategije koje podržavaju njihove poslovne ciljeve. Ti stručnjaci imaju duboko razumijevanje tehnološkog sektora i njegovih specifičnosti, ali isto tako prepoznaju važnost komunikacijskih kanala, odnosa s javnošću, brendiranja i izrade kreativnog sadržaja.

Moje iskustvo govori kako je potreba za marketingom i komunikacijama u tehnološkom sektoru na lokalnom tržištu prepoznata isključivo kroz dva termina: growth marketing i employer branding.

Growth marketing je usmjeren na analizu ponašanja korisnika – strategiju temelji na podacima, brojkama i feedbacku korisnika kako bi se osigurao rast poduzeća. S druge strane, employer branding usmjeren je na privlačenje novih talenata i zadržavanje starih, isticanjem tvrtke kao poželjnog mjesta za rad.

Istina, prepoznato je i područje digitalnog marketinga, no i tu je marginalizirana stručnost budući da se ‘samo’ bavi društvenim mrežama. Ali postavlja se pitanje pokrivaju li ove discipline sve potrebe neke tehnološke tvrtke za organiziranom i strateški usmjerenom komunikacijom. Moj je stav – apsolutno ne!

Partneri, investitori, novi leadovi, klijenti, zaposlenici i krajnji korisnici – samo su neke od javnosti prema kojima bi tehnološke tvrtke trebale strateški komunicirati.

Aha moment

Međutim, taj ‘aha’ moment najčešće se događa 5 do 12 – kada tehnološko rješenje doživi uspjeh, ponude investitora počnu pristizati sa svih strana, raste potražnja, otvore se strana tržišta i tim od desetak entuzijasta odjednom broji stotinjak ljudi. Tvrtka treba osigurati skalabilan rast i tada najčešće poseže i za komunikacijskim stručnjacima.

To podrazumijeva uspostavu sustava strateških komunikacija, dugoročno planiranje i organizaciju komunikacijskih aktivnosti poput kreiranja komunikacijske strategije, digitalne i go-to-market strategije, izrade content i media planova, kreiranja strateškog pristupa prema različitim javnostima i sl. Dodatno, raste potreba za novim talentima, pa IT tvrtke postaju ‘primorane’ komunicirati lokalno.

Tako kada čitamo o otvaranju nekih cool poslovnih prostora, timu developera koji žive svoj poslovni san te ‘fun‘ kulturi i benefitima zaposlenika, iza toga najčešće stoji PR koji preko medija komunicira vrijednosti tvrtke s ciljem ostvarenja svog poslovnog cilja.

Htjeli to priznati ili ne, tvrtka pomalo poprima korporativne obrise, a komunikacijski stručnjaci postaju svojevrsna nužnost. Ali to je ‘cijena’ rasta i opstanka na globalnom tržištu.

Iz svega navedenog, mogu zaključiti kako strateška komunikacija u IT sektoru ima ogroman potencijal pridonijeti rastu poslovanja. Jedino usklađena, organizirana, sustavna i učinkovita komunikacija može doprinijeti ostvarenju poslovnih ciljeva tvrtke, a u isto vrijeme stvarati brend, jačati imidž i graditi reputaciju.

Izvor: Jutarnji list, lipanj 2023.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Let’s take you public.

Spremni ste svoju priču podijeliti sa svijetom?